Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 28, 2011

TIPS PENJAGAAN MATA

Penjagaan mata amat penting terutama bagi pelajar atau individu yang sentiasa mengadap komputer...mcm kite nie..hihihi...blogwalking sampai pagi khannn...hehehe...tu la pasal penting bagi kita untuk menjaga kesihatan mata...so that kita boleh update n visiting blog selalu.hehehe..

Antara petua atau tips yang boleh di share ialah :

1. Untuk menyegarkan mata yg letih atau rasa gatal-gatal akibat sakit mata, ambil beberapa helai daun sirih muda, basuh bersih-bersih. Ramas-ramaskan sampai lumat dan didihkan seketika. Tapis airnya dgn kain bersih ke dlm mangkuk dan biar hingga suam-suam kuku. Lepas tu rendamkan  mata anda sambil kelip-kelipkan mata berulang kali di dlm air ramasan sirih tersebut. Memang agak memedihkan mata tetapi Insyaallah, mujarab.

2. Setelah 1-2 jam di depan komputer, berhenti sekejap dengan melihat objek-objek berwarna hijau, seperti pokok-pokok, daun-daun dsb, sesungguhnya warna hijau itu menenangkan & boleh merehatkan mata anda. 

3. Kalau rasa mata tu dah penat...cuba gerakkan mata ke kanan semaksimum mungkin, berhenti sekejap, then ke kiri, berhenti sekejap, ke atas dan last sekali ke bawah. Ulang gerakkan di atas beransur-ansur then cuba lajukan proses ni. Jgn sampai juling pulak.hihihi.. 


4. Sentiasa amalkan makan makanan yang kaya dengan vitamin A dan C seperti susu, sayur (carrot & brokoli) dan buah-buahan seperti aprikot dan anggur.

5. Dan yang paling penting gunakan mata anda untuk melihat benda-benda yang berfaedah sahaja...mcm baca blog eta nie..hihihi... Keep smile..


 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...