Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 27, 2012

ELAK YANG NEGATIF


Assalammualaikum...salam sejahtera buat yang bukan muslim...
Semoga entry nie dapat memberi manfaat untuk semua yang membaca. Sama-samalah kita memperbaiki diri bagi menempuhi hari esok dengan lebih tenang dah bahagia. Perkara yang negatif nie kalau boleh kita elak, kita elakkan dan kalau boleh lagi baik kalau kita buang terus. kannn...Antara perkara negatif yang perlu kita elak ialah :

1. Pemarah
Sifat pemarah paling mudah  dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang dan sukar mendapat kawan dan hatinya tentu tidak tenang.

2. Pendendam
Sifat dendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul bara di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam tidak kira bagaimana cara sekalipun seperti menyakitkan hati atau menyusahkan orang yang didendami itu. Orang yang pendendam sentiasa merasa sakit di dalam hati.

3. Hasad dengki
Hasad dengki bisa merosakkan perhubungan sesama insan kerana ini adalah penyakit dalaman di mana orang yang sentiasa merasa iri hati denagn orang lain tidak akan diterima amalnya.

4. Bakhil
Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain perkara dari dirinya. Rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama. Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah, tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurah itu tetap memberi manfaat dan kebaikan pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri tanpa kita sedari.  Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima.

5. Tamak
Orang yang tidak puas dengan yang apa yang diperolehi hatta sedikit, nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air lautan, walau berapa banyak diminum tetap tiak akan habis jua.. lagipun org tamak selalu rugi.. Ingat ! Setiap nikmat yang kita kecapi Allah boleh tarik balik pada bila-bila masa. Biarlah rezeki yang kita perolehi itu sedikit tetapi mendapat keberkatan dan dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar
Sentiasalah beringat, SABAR itu separuh daripada iman.

7. Ego
Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang meras paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari pelbagai sudut sekalipun samada luaran atau dalaman.

8. Riak
Sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sifat ini mewujudkan kehidupan yang hipokrit dan berpura-pura. Allah marah sekiranya kita bersifat riak dan takbur.

9. Cinta dunia
Letakkanlah akhirat itu dekat di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat jua dibawa mati dan abadi.


this lil boy loves reading..be a gud boy sayang. semoga danish dikurniakan akhlak yang mulia dan dilindungi oleh Allah s.w.t dari sifat2 yang negatif.

Sama-samalah kita berdoa semoga kita dihindari dari sifat-sifat yang negatif ini. Amin....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...